Förslaget och debatten om RUT-avdraget hade florerat ett kort tag när Manfred fick upp ögonen för hemstädning och trädgårdsservice. Med sin bakgrund inom projektledning och entreprenörskap började han intensivt följa utvecklingen och såg stora möjligheter. Han räknade, formade och vred på en framväxande affärsidé. Samtidigt funderade Malin på sitt nästa steg i karriären. Efter stora delar av sitt yrkesverksamma liv i familjeföretag, detaljhandel och besöksnäring längtade hon efter en ny utmaning.
– Ärligt talat så var Malin inte helt övertygad när jag föreslog att vi skulle starta ett företag inom hemstädning, men jag såg verkligen potentialen i affärsidén tillsammans med Malins kunskap och känsla för service. När vi fortsatte att skissa tillsammans så föll fler bitar på plats och det kändes jättebra. Sen kom dagen då vi sa ”nu bara kör vi”, säger Manfred.
Malin och Manfred är entreprenörerna med intresse för samhällsfrågor och drivs av att arbeta med människor. Men att starta företag i en ny bransch utan tidigare yrkeskunskaper var långt ifrån en dans på rosor. Inte minst med många turer kring RUT-avdragets vara eller inte vara, vilket såklart har påverkat företaget genom åren. Hårt arbete lönar sig och med hjälp från ambitiösa medarbetare samt nära och kära satte tillväxtresan fart. Från början var hemstädning dominerande bland uppdragen, men vi lyckades även värva en av Göteborgs största gymkedjor som kund. Idag erbjuder Boleva fortfarande hemstädning som kärnan i verksamheten, men även trädgårdsservice och en hel del företagsstädningar.
– Det finns tillfällen som man såklart minns extra mycket och att få uppdraget av träningsanläggningen var verkligen stort för oss. Ett annat underbart minne är när vi i början skulle testa oss själva, så att allt fungerade från bokning till administration och städning. En familj som är bekanta till oss ställde upp som testkund, men det slutade med att vi städade deras hem i tio år efter det. Det var ju bland det finaste betyget vi kunde få, berättar Malin.
– Jag har ett härligt minne som jag aldrig glömmer från när vi startade. Malin parkerade och ramlade så gott som ur bilen. Hon betalade parkeringen med en kund i luren och var samtidigt på väg till en annan kund för att städa. Därefter åkte hon direkt till ett hembesök. Det var så det var. Lite galet när man nu tänker tillbaka på vilket tempo vi hade, men jag är övertygad om att det hårda arbetet har format oss till det vi är idag, säger Manfred.
Bolevas filosofi är att aldrig tumma på kvalitet, service och hälsa. När medarbetarna trivs och mår bra, ger det nöjda och glada kunder. Det märks, inte minst på den genomsnittliga tiden som medarbetare stannar hos Boleva. Fem år i snitt är nog något av ett branschrekord! Alla medarbetare på Boleva får en utbildning i början av sin anställning och arbetet med att säkerställa kompetensen i hela verksamheten pågår kontinuerligt. Det skapar trygghet för alla – såväl medarbetare som kunder.
– En av våra styrkor är just att vi tar hand om vår personal och det tror jag våra kunder ser. Vi hoppas att det är en av anledningarna till varför man väljer oss. Alla våra medarbetare ska kunna leva på sitt arbete och alla omfattas av schyssta villkor och förmåner. För oss är det enkelt – ska vi konkurrera med hög kvalitet måste alla ha hälsan i behåll och få rätt förutsättningar att kunna utföra sitt arbete på ett bra sätt, förklarar Manfred.
– Vi är väldigt stolta över våra medarbetare. Utan dem, inget Boleva! Med deras hjälp har vi kunnat växa i den takt som vi hittills gjort. Jag upplever också att våra medarbetare ser vår gemensamma ambition att ständigt bli bättre på det vi gör som mycket positiv. Det skapar motivation och utveckling, men även arbetsglädje och sammanhållning, säger Malin.
Att få ihop vardagen med jobb, barn, aktiviteter, träning, hushållsarbete, umgänge och samtidigt njuta av livet är inte ett lätt pussel att lägga. Bolevas mål är att avlasta kunderna och bidra till en enklare vardag där ett rent och snyggt hem ingår. Alla hem är unika och kundernas önskemål likaså.
– Våra kunder har höga krav och det tycker vi är bra. Ett hem är bland det käraste och viktigaste en människa har. På Boleva har vi stor respekt för det. Därför är relationen med våra kunder det absolut viktigaste för oss. För ska vi uppnå alla krav som våra kunder har måste vi vara lyhörda, omtänksamma och flexibla i vårt arbete, men samtidigt ärliga och lösningsfokuserade i dialogen. Vi arbetar metodiskt med rutiner för att kunna kvalitetssäkra vårt arbete och välkomnar alltid feedback från kunden. Vi vill ständigt bli bättre, berättar Manfred.
Boleva vill fortsätta växa och anställa fler vardagshjältar i våra tre regioner kring Göteborg, Kungsbacka och Falkenberg. Man följer bland annat digitaliseringens utveckling och drömmer om dess kapacitet.
– Vi tror att digitaliseringen kan göra underverk för vår bransch. Just nu ser vi flera möjligheter – allt ifrån att förbättra servicen till våra kunder och tillgängliggöra våra erbjudanden på nya sätt, till att köra klimatsmarta el-bilar och vara uppkopplade i realtid. Jag tror vi går en blomstrande framtid till mötes – servicebranschen i allmänhet och Boleva i synnerhet, avslutar Malin